Handen,  Hoofd

Mijn 7 thuisblijf dingen om mentaal en fysiek gezond te blijven.

Na een week beduusd op de bank te hebben gezeten ben ik vorige week aan de slag gegaan met een nieuw dagritme. Op instagram meldde ik al dat er sprake was van emotie-pingpong. En daar werd het in mijn hoofd en in mijn lijf niet beter van.

Het is niet dat gedwongen binnenblijven of sociale afstand bewaren nou zoveel veranderd in mijn eigen leven. Mijn mentale en fysieke kwetsbaarheden hebben er de afgelopen jaren al voor gezorgd dat vriendschappen, werk en bezigheden op een andere manier vorm hebben gekregen. Grote evenementen, veel reizen, uitbundige feestjes staan al jaren niet meer op de planning. En dat heeft mij veel goeds gebracht. Dat nu de hele wereld tegelijkertijd moet downsizen voelt overweldigend.

Jaren geleden heb ik eens meegedaan aan een Global Healing Meditation (weet niet of het toen zo heette maar dat is wat we deden) Iedereen die meedeed lag of zat op een bepaald tijdstip klaar om stil te zijn en zich in gedachte te verbinden met zijn omgeving, zijn stad, zijn land, zijn werelddeel, de aarde en het universum en beyond. Dat gevoel van verbonden zijn en gezamelijk een bijdrage te leveren, heb ik nu ook weer. Ik was er dit keer alleen niet op bedacht dat ik verbinding legde met angst, onrust, verdriet, machteloosheid, actie-drang, gelatenheid enzovoort.

Na die eerste week gingen de kinderen aan de slag met de online lessen, Echt! Wat een respect voor alle leerkrachten en docenten voor het mogelijk maken hiervan! En ‘ging ik ook weer aan’. Mijn innerlijke planner-nerd werd wakker en langzaam begon ik ook de positieve kant te zien.

Onze thuisblijf bezigheden om fysiek en mentaal gezond te blijven:

  1. Voor 9 uur is iedereen gevoed en gekleed (ook als je 1e les pas na 10 uur begint) tenzij je eerder klaar moet zitten voor school. Hoewel ik me niet altijd echt moe voel probeer ik toch mijn vaste naar bed tijd aan te houden. Dan maar wat langer lezen voor het slapen gaan.
  2. Mijn dag begint met een rondje met het hondje, yoga en meditatie. Dit doe ik meestal voor de kinderen wakker worden zodat we samen kunnen ontbijten. De jongens hebben ook dagelijks een sport half uurtje waarin ze allerhande spieroefeningen doen. Daarnaast wordt er in de tuin weer ouderwets een balletje getrapt of gekopt of overgegooid.
  3. Ik doe nog maar 1x in de week boodschappen om 8 uur ‘s ochtends. Hoe later het op de dag wordt, hoe meer mensen er zijn en hoe minder ik me op mijn gemak voel. “Even” naar de drogist of het warenhuis zit er voorlopig niet in. Dat heb ik na een klotsende oksel ervaring (je kunt niet rustig shoppen en ondertussen de 1,5 meter afstand bewaren. En kalm blijven als er mensen om je heen het nog steeds niet zo nauw nemen met social distance). Sociale contacten probeer ik nu via Skype of whats app bellen te doen. Ik leerde van mijn oudste dat je zelfs via whats app met een groep kunt bellen. Nou ben ik zelf niet zo van de groepsapps maar wilde je deze tip niet onthouden.
  4. Tijdens mijn rondjes teken ik met stoepkrijt hartjes, gekke poppetjes, envelopjes, aanmoedigingen en bedankjes op de stoep. Ik maak kaartjes die door de lokale welzijnsorganisatie meegegeven worden in de pakketjes voor de mensen die nu niet naar dagbesteding kunnen. Dat laatste is tot stand gekomen door me aan te melden bij de plaatstelijke Coronahulp afdeling.
  5. Ik let net wat beter op mijn voeding. Zeker nadat ik begreep dat 80% van de Corona patienten op de IC overgewicht blijken te hebben… wat betekent dat ik in de risicogroep val…
  6. Ik kijk maximaal 1x per dag het nieuws. Dat betekent ook dat ik niet meer naar de radio luister waar elk half uur een nieuwsbericht gegeven wordt en veel gesprekken over Corona gaan. Ik luister nu via Spotify naar muziek maar zet ook vaker een CD aan of draai een plaatje. Ik probeer minder op social media te zitten. Dit vind ik echt heel lastig omdat er ook veel leuke, creatieve initiatieven te vinden zijn.
  7. Vertragen: de ene dag lukt het beter dan de andere. Allerlei oude patronen (vooral de strenge ouder voor wie dat iets zegt) worden weer actief nu DOEN veel minder kan. Het gekke is dat ik de afgelopen jaren heel veel geoefend heb in meer ZIJN, in accepteren in dat het is wat het is. Wat me helpt om te vertragen, en ik nu dus bewuster doe, is Spelen: (actieve) spelletjes en flauwekullen met de kinderen, Creativiteit: zoals het maken van kaartjes, breien en haken. Schrijven: van brieven en in mijn dagboek. Nu er een nieuw soort normaal is ontstaan hoop ik hier ook weer wat meer te komen schrijven. Ik ben ook heel blij dat we nog steeds naar buiten mogen om te wandelen. Ik neem vaker mijn telefoon niet mee maar vind het wel fijn om foto’s te maken onderweg (of hartjes te krijten ;-))

De maatregelen zijn verlengd tot 1 juni, scholen blijven zeker tot aan de mei vakantie dicht. De aanpassingen die we allemaal gedaan hebben moeten we nog een tijdje vol zien te houden. Hoe is dat voor jou?